Każdy z nas na pewno zetknął się kiedyś z sytuacją, gdy do skrzynki pocztowej albo na telefon komórkowy przyszła mu podejrzanie wyglądająca wiadomość. Nie jest ona podejrzana dlatego, że zawiera ofertę reklamową: w końcu reklamy są czymś najzupełniej normalnym w dzisiejszym świecie i trudno się dziwić, że przychodzi ich codziennie tak wiele do tak wielu osób. Dziwniejsze może zdawać się to, że dana firma oferująca usługę, skądś wie, gdzie wysyłać reklamy. Można podejrzewać, że w jej posiadaniu znajduje się baza danych klientów, ale skąd się ona bierze? Odpowiedź jest dość prosta. Za każdym razem, gdy zostawiamy gdzieś dostępny powszechnie adres mailowy, na przykład w Internecie, staje się on dostępny, jak należy się spodziewać, dla każdego. Profesjonalne firmy marketingowe wyszukują takie porzucone adresy, z których potem budowana jest baza danych klientów. Na podstawie tej bazy, wybiera się adresy, do których mają być kierowane reklamy, a potem to już tylko kwestia czasu jak do twojej skrzynki trafi nowa oferta.